blogbiogo_moringa_drzewo_zycia_stosowane_od_tysiacleci_w_ajurwedzie-1

Moringa – drzewo życia stosowane od tysiącleci w ajurwedzie

Moringa – drzewo życia stosowane od tysiącleci w ajurwedzie

Moringa to tropikalne drzewo z rodziny moringowatych. Rośnie na obszarze północno-zachodnich Indii i Pakistanu, a także na terenie kilku innych państw azjatyckich, w Afryce oraz Ameryce Południowej. Osiąga wysokość do 10 m. Korzenie moringi w smaku  przypominają chrzan, dlatego bywa nazywana również drzewem chrzanowym. Jednak najczęściej mówi się o niej – cudowne drzewo lub drzewo długiego życia.

Superfoods – nadzwyczajne właściwości Moringi

Moringa znalazła swoje miejsce w grupie produktów określanych jako superfoods, czyli superżywności – najzdrowszych produktów spożywczych na świecie. Zawiera ona między innymi 4 razy więcej witaminy A niż marchew, 7 razy więcej witaminy C niż pomarańcze, 2 razy więcej białka niż soja, aż 15 razy więcej potasu niż banany, 4 razy więcej witaminy E niż kiełki pszenicy oraz 25 razy więcej żelaza niż szpinak. Ponadto moringa zawiera antyoksydanty, aminokwasy, a także kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i omega-9. Jest też bogatym źródłem niezbędnego dla utrzymania prawidłowej pracy mózgu boru, chromu, który jest pomocny w walce ze stresem oraz manganu, który odpowiada za zdrowie kości i stawów.

Superfoods – nadzwyczajne właściwości Moringi

Moringa znalazła swoje miejsce w grupie produktów określanych jako superfoods, czyli superżywności – najzdrowszych produktów spożywczych na świecie. Zawiera ona między innymi 4 razy więcej witaminy A niż marchew, 7 razy więcej witaminy C niż pomarańcze, 2 razy więcej białka niż soja, aż 15 razy więcej potasu niż banany, 4 razy więcej witaminy E niż kiełki pszenicy oraz 25 razy więcej żelaza niż szpinak. Ponadto moringa zawiera antyoksydanty, aminokwasy, a także kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i omega-9. Jest też bogatym źródłem niezbędnego dla utrzymania prawidłowej pracy mózgu boru, chromu, który jest pomocny w walce ze stresem oraz manganu, który odpowiada za zdrowie kości i stawów.

Moringa – właściwości prozdrowotne

Dzięki swoim wyjątkowym wartościom odżywczym moringa doskonale wspiera funkcjonowanie organizmu. Między innymi:

  • usprawnia pracę układu pokarmowego,
  • działa przeciwzapalnie,
  • antybakteryjnie,
  • przeciwgrzybiczo,
  • poprawia stan skóry – dzięki bardzo wysokiej zawartości witamin A i E,
  • zwalcza uczucie zmęczenia, co jest wynikiem wysokiej zawartości żelaza,
  • ma dobry wpływ na stan układu kostnego – w wyniku dużej zawartości wapnia oraz manganu,
  • pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu.

Kosmetyka wykorzystuje moringę w wytwarzaniu produktów pielęgnacyjnych do ciała i włosów. Kosmetyki ją zawierające zauważalnie poprawiają stan włosów i skóry. Stosowany na skórę olej moringa ma działanie rozświetlające, oczyszczające i głęboko nawilżające. Można go również stosować na włosy. Wyciąg z moringi znajdziemy także w kosmetykach do kąpieli. Moringę można także przyjmować pod postacią kapsułek, w suplementach diety.

Moringa – zastosowanie w kuchni

Smak tej rośliny jest delikatny, świetnie komponuje się zarówno z potrawami wytrawnymi, jak i słodkimi. Moringę w postaci proszku można dodać jak przyprawę do koktajli owocowych i warzywnych, smoothie, jogurtów czy na przykład hummusu. Olej z moringi zachowuje wiele prozdrowotnych właściwości, kiedy stosuje się go na zimno, dlatego też doskonale nadaje się do sałatek.

Czy są jakieś przeciwwskazania stosowania „drzewa chrzanowego”?

Mimo wielu zdrowotnych właściwości moringi, ostrożność podczas jej stosowania powinny zachować osoby regularnie przyjmujące leki. „Drzewo chrzanowe może wchodzić w interakcje z lekami. Należy skonsultować tę kwestię z lekarzem lub farmaceutą. Moringi nie powinny stosować kobiety w ciąży, ponieważ może ona wywołać przedwczesne skurcze macicy.

Screenshot_59

AUTOR

Grzegorz Nowak

Ściśle z copywritingiem związany jest od ponad 10 lat. Wcześniej korzystał z umiejętności copywriterskich okazjonalnie, pomagając działom marketingowym w opracowaniu contentu do akcji związanych z moją pracą (opisy haseł, promocji, etc.). W 2011 r. copywriting stał się jednym z najważniejszych elementów jego codziennej pracy. Przez cztery lata, jako e-commerce manager, był odpowiedzialny m.in. za opracowywanie opisów produktów, kategorii, haseł, przygotowywanie mailingów, pisanie artykułów do blogów i zewnętrznych portali. Od 2015 r. prowadzi własną działalność, której profil jest już tylko związany z content marketingiem, copywritigiem. Zajmował się i zajmuje opracowywaniem tekstów eksperckich (m.in. z branży e-commerce), seocopywritingiem, tworzeniem treści na blogi i ich prowadzeniem, pisaniem tekstów na strony internetowe, treści do newsletterów, scenariusze do reklam TV, główne claimy dla firm czy slogany.

Podziel się

blogbiogo_Aromatyczna_kozieradka poznaj_jej_kulinarny_i_zdrowotny potencjał-2

Aromatyczna kozieradka – poznaj jej kulinarny i zdrowotny potencjał

blogbiogo_Aromatyczna_kozieradka poznaj_jej_kulinarny_i_zdrowotny potencjał-4

Aromatyczna kozieradka – poznaj jej kulinarny i zdrowotny potencjał

Kozieradka jest ziołem znanym również jako „greckie siano” lub „boża trawka”. W sproszkowanej postaci staje się w kuchni przyprawą, szczególnie popularną w Indiach, na Sri Lance, ale też w krajach Bliskiego Wschodu. Kozieradka wchodzi w skład popularnej mieszanki przypraw curry. Jej smak jest gorzkawy, jednak wspaniale komponuje się ze smakami i aromatami innych przypraw, szczególnie papryki, kolendry i kuminu. Kozieradka jest dodawana do zup, mięs, sosów, humusu, ryb, makaronu, a nawet sałatek.

Wykorzystanie w medycynie i kosmetyce

Kozieradka pospolita uprawiana jest od wieków. Do dziś wykorzystywana jest w medycynie naturalnej, między innymi przy zaburzeniach gospodarki cukru, ponieważ ma zdolność zmniejszania poziomu cukru we krwi. Zawarty w kozieradce galactomannan spowalnia wchłanianie glukozy z pokarmu. Natomiast m.in. w Iranie kozieradkę stosuje się przy wspomaganiu kuracji chorób wzroku. Jednak to jeszcze nie wszystkie właściwości kozieradki. Poza tym wykorzystuje się ją dziś nie tylko w lecznictwie, ale także w kosmetyce.

Kozieradka – właściwości lecznicze

Nieocenione właściwości lecznicze kozieradki wpływają nie tylko na obniżenie poziomu cukru we krwi, ale też mogą przyczynić się na przykład do obniżenia cholesterolu. Pobudza ona również czynność krwiotwórczą szpiku kostnego oraz przyczynia się do zwiększenia ilości czerwonych krwinek. Wykazuje także działanie przeciwgrzybicze, a także antybakteryjne. Wyciąg z kozieradki może wspomóc zwalczanie między innymi takich bakterie jak:

– gronkowiec złocisty,
– pałeczka ropy błękitnej,
– pałeczka ropy błękitnej,
– salmonella,
– rzęsistek pochwowy,
– pałeczka zapalenia płuc

Kozieradka wpływa też na poprawę trawienia i łagodzi dolegliwości takie jak wzdęcia czy zapalenie błony śluzowej żołądka. Stosuje się ją również w przypadku występowania wrzodów żołądka. Kozieradce przypisuje się także właściwości łagodzenia bólu gardła, wpływ na budowanie masy mięśniowej, obniżenie złego cholesterolu, pobudzanie laktacji po porodzie, czy poprawę pamięci.

blogbiogo_Aromatyczna_kozieradka poznaj_jej_kulinarny_i_zdrowotny potencjał-1

blogbiogo_Aromatyczna_kozieradka poznaj_jej_kulinarny_i_zdrowotny potencjał-3

Kozieradka na włosy? Doskonały pomysł

Ponieważ kozieradka zawiera wiele cennych witamin z grupy B (B6, B12) i minerałów, takich jak cynk i potas ma bardzo dobry wpływ na wzmocnienie włosów. Napar z kozieradki wcierany we włosy stymuluje ich wzrost i łagodzi podrażnienia skóry głowy.

A kozieradka na zmarszczki i cerę? – sprawdzi się!

Kozieradkę stosuje się także do pielęgnacji cery ze skłonnościami do zmian trądzikowych. Wystarczy nałożyć na twarz 2 łyżeczki kozieradki wymieszane z przegotowaną wodą w formie maseczki – działa ona oczyszczająco, a także poprawia i wyrównuje naturalny koloryt cery i wygładza zmarszczki.

Naturalne i łatwo dostępne produkty takie jak kozieradka, są doceniane przez coraz większą liczbę osób. Suplementy z tym produktem nie są szczególnie kosztowne, a stosowane regularnie, mogą mieć wpływ na poprawę naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.

Wspomaga odchudzanie

Kozieradka posiada tak zwany rozpuszczalny błonnik, który wspomaga utratę wagi. Dzięki niemu w jelitach gromadzą się spore zasoby wody, które następnie pęcznieją w żołądku, opóźniają wchłanianie węglowodanów i tym samym dają uczucie sytości. Rozpuszczalny błonnik wspomaga także organizm w procesie wydalania produktów przemiany materii i metali ciężkich, usprawniając metabolizm.

Screenshot_59

AUTOR

Grzegorz Nowak

Copywriter

Podziel się

163281338_459241328459851_9036028979709820693_n

biogo-magazyn-zmieniajzbiogo-self-care-dla-zabieganych-1

Trochę ruchu dobrze ci zrobi

Pełnowymiarowy trening może się wydawać zbyt dużym zobowiązaniem, ale nie traktuj tego jako wymówki, aby nie ruszać się wcale. Nawet kilka ćwiczeń rozciągających po przebudzeniu da ci energię i spowoduje wyrzut endorfin. Krążenia ramion albo rozciągnięcie obolałych mięśni szyi po wielu godzinach spędzonych przed komputerem sprawi, że poczujesz się lepiej i zrobisz dla swojego ciała coś dobrego. Jeśli nie masz pomysłu na szybkie ćwiczenia rozciągające, warto jest zerknąć na tzw. “powitanie słońca” czyli krótką sekwencję jogi , która w kilka minut rozgrzeje i rozciągnie całe twoje ciało.

Zatrzymaj się i odetchnij

W ostatnich czasach sporo się mówi o zaletach zdrowotnych medytacji. Mimo to dla wielu osób to wciąż brzmi zbyt skomplikowanie, mistycznie czy zobowiązująco. Wcale nie musisz siadać w pozycji skrzyżnej na podłodze w otoczeniu świec, żeby poczuć się dobrze. Wystarczy, że zatrzymasz się na chwilę i weźmiesz kilka głębokich wdechów. Możesz zastosować technikę 4-7-8, polegającą na wzięciu wdechu nosem licząc do czterech, zatrzymaniu oddechu licząc do siedmiu i wypuszczeniu powietrza ustami licząc do ośmiu. Już po 4 cyklach poczujesz wyraźną ulgę i znacznie się uspokoisz.

biogo-magazyn-zmieniajzbiogo-self-care-dla-zabieganych-2

biogo-magazyn-zmieniajzbiogo-self-care-dla-zabieganych-3

Poczuj wdzięczność

Dlaczego praktykowanie wdzięczności jest takie ważne? Często wiele się dzieje w naszym życiu i zwykle działamy na tzw. “autopilocie”. Poprzez prostą czynność jaką jest wypisanie pięciu rzeczy, za które jesteśmy wdzięczni danego dnia, świadomie wybieramy aby skupiać się na tym, co jest dobre. Pomaga nam to docenić nawet te małe rzeczy, na które normalnie nie zwrócilibyśmy uwagi.

Pranie krok po kroku

Zanim włożymy ubrania do prania dobrze na chwilę się zatrzymać i sprawdzić instrukcje na metkach. Najważniejszym elementem będzie temperatura, którą znajdziemy na ikonce z wiaderkiem wody. Jeżeli nie ma podanej temperatury, a ikonka ta jest przekreślona to oznacza, że materiał nie nadaje się do prania w pralce i należy zrobić to ręcznie.

biogo-magazyn-zmieniajzbiogo-self-care-dla-zabieganych-5

Ale przede wszystkim…

… bądźmy dla siebie wyrozumiali. Nasze życie nigdy nie będzie perfekcyjne. Czasami jesteśmy dla siebie łagodni i mili, a innym razem przychodzi to z trudnością. Nie można się jednak obwiniać, jeżeli nie wszystko idzie po naszej myśli. Róbmy co możemy i pozwólmy sobie popełniać błędy.

biogo-magazyn-zmieniajzbiogo-self-care-dla-zabieganych-2

AUTOR

Mgr Małgorzata Zawieja

dietetyk kliniczny

Wszystko co wiąże się z kontaktem z klientem i wizerunkiem firmy, jest pod jej pieczą. Pracę w Biogo zaczynała jako dietetyk, dziś jest człowiekiem orkiestrą. Nie tylko zajmuje się wieloma aspektami związanymi z obsługą sklepu internetowego, ale także rozpieszcza zespół swoimi słodkimi wypiekami. Absolwentka dietetyki klinicznej na Poznańskim Uniwersytecie Medycznym. Klaudia jest rannym ptaszkiem, dlatego nawet w niedzielę wstaje z samego rana i mknie na zajęcia jogi. Drugą jej pasją jest trekking i wspinaczka górska.

teacup-2324842_1920
biogo-magazyn-zmieniajzbiogo-self-care-dla-zabieganych-1

Trochę ruchu dobrze ci zrobi

Pełnowymiarowy trening może się wydawać zbyt dużym zobowiązaniem, ale nie traktuj tego jako wymówki, aby nie ruszać się wcale. Nawet kilka ćwiczeń rozciągających po przebudzeniu da ci energię i spowoduje wyrzut endorfin. Krążenia ramion albo rozciągnięcie obolałych mięśni szyi po wielu godzinach spędzonych przed komputerem sprawi, że poczujesz się lepiej i zrobisz dla swojego ciała coś dobrego. Jeśli nie masz pomysłu na szybkie ćwiczenia rozciągające, warto jest zerknąć na tzw. “powitanie słońca” czyli krótką sekwencję jogi , która w kilka minut rozgrzeje i rozciągnie całe twoje ciało.

Zatrzymaj się i odetchnij

W ostatnich czasach sporo się mówi o zaletach zdrowotnych medytacji. Mimo to dla wielu osób to wciąż brzmi zbyt skomplikowanie, mistycznie czy zobowiązująco. Wcale nie musisz siadać w pozycji skrzyżnej na podłodze w otoczeniu świec, żeby poczuć się dobrze. Wystarczy, że zatrzymasz się na chwilę i weźmiesz kilka głębokich wdechów. Możesz zastosować technikę 4-7-8, polegającą na wzięciu wdechu nosem licząc do czterech, zatrzymaniu oddechu licząc do siedmiu i wypuszczeniu powietrza ustami licząc do ośmiu. Już po 4 cyklach poczujesz wyraźną ulgę i znacznie się uspokoisz.

biogo-magazyn-zmieniajzbiogo-self-care-dla-zabieganych-2
biogo-magazyn-zmieniajzbiogo-self-care-dla-zabieganych-3

Poczuj wdzięczność

Dlaczego praktykowanie wdzięczności jest takie ważne? Często wiele się dzieje w naszym życiu i zwykle działamy na tzw. “autopilocie”. Poprzez prostą czynność jaką jest wypisanie pięciu rzeczy, za które jesteśmy wdzięczni danego dnia, świadomie wybieramy aby skupiać się na tym, co jest dobre. Pomaga nam to docenić nawet te małe rzeczy, na które normalnie nie zwrócilibyśmy uwagi.

Siła afirmacji

Pozostając w temacie potęgowania dobrych myśli – kilka słów o afirmacji. Czym w ogóle jest afirmacja? Jest to pozytywne stwierdzenie na nasz temat lub otaczającej nas rzeczywistości, które powtarzamy w myślach w ciągu dnia. Nie wymaga to od nas wielkiego wysiłku, a przynosi wiele pozytywnych skutków. Dzięki świadomemu powtarzaniu afirmacji w myślach, w oparciu o mechanizm autosugestii, nasz mózg zaczyna je traktować jako prawdziwe, nawet, jeśli początkowo nie do końca im wierzymy. W rezultacie nie tylko poprawia nam to samopoczucie, ale i podwyższa naszą samoocenę.

biogo-magazyn-zmieniajzbiogo-self-care-dla-zabieganych-5

Ale przede wszystkim…

… bądźmy dla siebie wyrozumiali. Nasze życie nigdy nie będzie perfekcyjne. Czasami jesteśmy dla siebie łagodni i mili, a innym razem przychodzi to z trudnością. Nie można się jednak obwiniać, jeżeli nie wszystko idzie po naszej myśli. Róbmy co możemy i pozwólmy sobie popełniać błędy.

biogo-magazyn-zmieniajzbiogo-self-care-dla-zabieganych-2

AUTOR

Mgr Małgorzata Zawieja

dietetyk kliniczny

Wszystko co wiąże się z kontaktem z klientem i wizerunkiem firmy, jest pod jej pieczą. Pracę w Biogo zaczynała jako dietetyk, dziś jest człowiekiem orkiestrą. Nie tylko zajmuje się wieloma aspektami związanymi z obsługą sklepu internetowego, ale także rozpieszcza zespół swoimi słodkimi wypiekami. Absolwentka dietetyki klinicznej na Poznańskim Uniwersytecie Medycznym. Klaudia jest rannym ptaszkiem, dlatego nawet w niedzielę wstaje z samego rana i mknie na zajęcia jogi. Drugą jej pasją jest trekking i wspinaczka górska.

herbata dla dzieci na odporność

Zadbaj o odporność swojego dziecka – herbata dla dzieci na odporność

Jesień oraz zima to sezon osłabionej odporności, podatności na wirusy i częstych infekcji. W tym czasie szczególnie dużo uwagi warto poświęcić wzmacnianiu odporności - szczególnie u najmłodszych. Jako że w tej części roku nieco trudniej jest o dostępność świeżych warzyw i owoców (szczególnie tych krajowych), warto do codziennego jadłospisu włączać zdrowotne napary. Bogata w naturalne składniki herbata owocowa dla dzieci to znakomity sposób na zapewnienie maluchom porcji substancji które pomogą w skutecznym wzmacnianiu odporności.

Jako że w tej części roku nieco trudniej jest o dostępność świeżych warzyw i owoców (szczególnie tych krajowych), warto do codziennego jadłospisu włączać zdrowotne napary. Bogata w naturalne składniki herbata owocowa dla dzieci to znakomity sposób na zapewnienie maluchom porcji substancji które pomogą w skutecznym wzmacnianiu odporności.

Na wstępie warto zaznaczyć, że budowanie odporności wymaga czasu i systematyczności. Czy to stosując suplementy, czy też decydując się na naturalne rozwiązania, jak ziołowe napary, warto dać organizmowi czas na przyswojenie wartościowych substancji. Z tego powodu ziołowe herbatki wzmacniające odporność powinny być stosowane przez cały rok. Dzięki temu w połączeniu ze zróżnicowaną dietą oraz ruchem dziecko będzie miało znacznie większą szansę uniknąć sezonowych infekcji.

Herbata dla dzieci, w której znajdują się składniki bogate w witaminy C, E, A czy przeciwutleniacze, powinna być podawana regularnie, przynajmniej raz w ciągu dnia. W tym przypadku bardzo czytelnie aplikuje się stare powiedzenie, iż lepiej zapobiegać, niż leczyć.

W przypadku delikatnych, ziołowych preparatów nie ma ścisłych obostrzeń co do ich dawkowania. Herbatki tworzone z myślą o najmłodszych można podawać już od pierwszych miesięcy życia. Warto natomiast upewnić się czy w składzie herbaty nie są obecne składniki niepożądane. Należy pamiętać, że wielu ziół nie powinno się podawać nawet kilkuletnim dzieciom. Najlepszym sposobem, żeby się upewnić czy możemy daną herbatkę podać naszemu dziecku jest indywidualne skonsultowanie się ze specjalistą.

Herbatka na odporność może być podawana do posiłku lub też między nimi. Kubek gorącego napoju można urozmaicić dodając do niego odrobinę miodu lub domowy syrop z owoców.

Jak działa herbata na odporność i kiedy ją stosować?

Ziołowa herbata dla dziecka – po jakie składniki najlepiej sięgać

Wzmacniająca odporność herbata dla dziecka, powinna zawierać w sobie składniki bogate w witaminy oraz przeciwutleniacze, a wśród takich wymienić można m.in.: owoc dzikiej róży, aronię, czarną porzeczkę, rokitnik czy acerolę, które stanowią popularny dodatek do owocowych i ziołowych herbat. Jednocześnie, są to składniki które dają herbacie lekkie zabarwienie oraz przyjemny aromat, co z pewnością dodatkowo zachęci dziecko.

Składniki te cenione są przede wszystkim za wysoką zawartość witaminy C, która jest naturalnym przeciwutleniaczem. Jej działanie odnosi się do ochrony białek przed skutkami oddziaływania stresu oksydacyjnego, wzmacniania kości, chrząstek, ścian naczyń krwionośnych i dziąseł. Przy tym witamina C poprawia także przyswajanie żelaza, co z kolei przekłada się na zachowanie prawidłowego funkcjonowania całego organizmu – w tym także układu immunologicznego.

Aby ziołowa herbata dla dzieci mogła zapewnić stopniową podbudowę dla odporności, warto poszukiwać mieszanek zawierających suszony: czystek, rumianek oraz miętę, które przyczyniają się do utrzymania prawidłowej pracy układu trawiennego. Dzięki temu organizm będzie mógł budować zróżnicowaną florę jelitową, która stanowi podstawę przy wzmacnianiu odporności.

Czego unikać wybierając herbatę dla dziecka? Przede wszystkim należy wystrzegać się składników takich jak cukier, syntetyczne aromaty oraz barwniki. Wielu producentów jest świadomych, że dziecko znacznie chętniej skusi się na przesłodzony napój, niż zaparzone zioła. Dlatego też im wcześniej maluchy nauczą się doceniać naturalny smak naparów z ziół i owoców, tym bardziej prawdopodobne że chętnie same będą po nie sięgać w przyszłości.

Autor: Anna Łabędzka, dietetyk kliniczny, psychodietetyk