Strona głównaSlow lifeTrudne zasypianie — metody mindfulness na wieczorną relaksację

Trudne zasypianie — metody mindfulness na wieczorną relaksację

SPIS TREŚCI

Dlaczego mamy problemy z zasypianiem?

Mindfulness – uważność na co dzień

Metody mindfulness na wieczorną relaksację

Wydawałoby się, że czasy, w których żyjemy, miejsce w środku cywilizowanej Europy, zdobycze cywilizacyjne i nowe technologie, sprawiają, że w znacznym stopniu żyje nam się łatwiej, lepiej i prościej. Oczywiście poniekąd to prawda, przecież mamy ciepłą wodę, dostęp do jedzenia, światła, lekarstw itp. na wyciągnięcie ręki. Jednak mimo tak wielu udogodnień i wyeliminowaniu w ciągu stuleci wielu chorób, jednym z nieodłącznych uczuć towarzyszącym na co dzień niemalże każdemu z nas jest stres.

Dlaczego mamy problemy z zasypianiem?

Nakładamy na siebie coraz więcej obowiązków, ciągle gdzieś się śpieszymy, aby zdążyć między pracą a zawiezieniem dziecka na kolejne, dodatkowe zajęcia. Na uczucie niepokoju może wpływać atmosfera w pracy, czy problemy osobiste. Wszystko to sprawia, że wieczorem, zamiast wyciszyć się i zasnąć bez gonitwy stresujących myśli w głowie, przewracamy się w łóżku z boku na bok. Przeszkadza nam wszystko – że jest zbyt głośno lub zbyt cicho, za miękko, za twardo, za jasno. Zamiast zapaść w głęboki, relaksujący i oczyszczający sen, wytwarzamy nowe, stresujące myśli i problemy. Takie zasypianie bardziej przypomina torturę niż zdrowy odpoczynek. A sen jest przecież tak ważny. Zaburzenia snu przyczyniają się do utrudnienia prawidłowej pracy całego organizmu.

Trudne zasypianie

Mindfulness – uważność na co dzień

Co zrobić wówczas, kiedy decydujemy się, że położymy się wcześniej z myślą, że w końcu wypoczniemy i w pełni zregenerujemy siły i umysł, ale gonitwa myśli w naszej głowie nam na to nie pozwala? Z pomocą w zasypianiu może nam przyjść mindfulness, czyli uważność, umiejętność bycia tu i teraz z całkowitą uwagą i skupieniem na chwili obecnej, bez oceniania jej jako dobrej lub złej. Bycie świadomym tego, co nas otacza i dzieje się w nas, akurat teraz, w danym momencie, bez skupiania się na złych emocjach minionego dnia. Możemy je nazwać, uzmysłowić sobie, ale nie ma potrzeby ich rozpamiętywania. To również zachwyt nad obecną chwilą – np., szumem wiatru za oknem czy plamą światła na dywanie.

Metody mindfulness na wieczorną relaksację

  • Trening autogenny Johannesa Schultza — to rodzaj techniki relaksacyjnej opartej na redukcji napięcia mięśniowego, której głównym celem jest skupienie uwagi na fizycznych odczuciach. Opiera się ona na sugestiach i wizualizacjach, które pomagają oswoić się z doznaniami płynącymi z naszego ciała. Metoda ta pomaga pozbyć się ciała napięć, wyzwala emocje, których uzewnętrznianie pomaga poczuć ulgę. W trakcie treningu uspokaja się oddech, wyrównuje rytm bicia serca, nasila się wrażenia ciężaru ciała i uczucie ciepła.
    • Kładziemy się w wygodnej pozycji na łóżku i zamykamy oczy.
    • W myślach powtarzamy sobie kilkakrotnie np. „moje nogi są ciężkie i gorące”, aż do momentu, kiedy faktycznie poczujemy ciężar i ciepło.
    • Następnie również w myślach powtarzamy, że czujemy się zrelaksowani.
    • Powtarzamy w myślach ten proces z innymi częściami ciała.
  • Joga nidra – Nidra, czyli sen. To rodzaj jogi, którą wykonuje się w najbardziej komfortowej i relaksującej ciało pozycji na leżąco, najlepiej w łóżku. Jest sposobem na maksymalne odpuszczenie napięć w ciele. Metoda ta polega na obserwacji samego siebie, swojego ciała i myśli, które przychodzą nam do głowy, ale bez oceniania ich. Składa się ona z dwóch części. W czasie wprowadzania podążamy za głosem i wskazówkami prowadzącego. To czas kiedy po kolei rozluźniamy różne punkty w naszym ciele i możemy skupić na własnych odczuciach. Następnie prowadzący medytację prowadzi nas w myślach w nowe, kojące miejsce. Każda praktyka jogi nidry może wyglądać całkowicie inaczej, w zależności od prowadzącego.

Treningi relaksacyjne powinno się praktykować regularnie. Bardzo ważne jest, aby wieczorem nie przejadać się ciężkim, niezdrowym jedzeniem, ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być lekkostrawny i nie powodować uczucia ciężkości w żołądku. Kolejną istotną kwestią w wieczornym treningu ważności jest skupienie uwagi na sobie, bez zbędnych rozpraszaczy. Wyłączamy więc różnego rodzaju media; telewizory, laptopy i telefony, aby niczym nie rozpraszać naszej uwagi i co chwilę nie zerkać, czy pojawiła się nowa wiadomość. Wieczorem to sen powinien być najważniejszy i na nim powinna skupić się nasza uwaga, choć często nad sen stawiamy dodatkową pracę, czy kolejny odcinek serialu. Warto jednak położyć się, choć odrobinę wcześniej i poświęcić czas na spokojną, wieczorną relaksację, jeśli zależy nam na prawdziwej, porządnej regeneracji i wypoczynku.

Grzegorz Nowak
Jego specjalność to przedstawienie produktów i przepisów z całego świata oraz sposobów na ekologiczne życie. W jego wpisach znajdziesz wskazówki jakie niewielkie zmiany możesz wprowadzić do swojego życia, żeby stało się bardziej ekologiczne. Wyjaśnia sekretne tajniki przepisów i właściwości produktów, które warto wprowadzić do swojej kuchni.
spot_imgspot_img

2 KOMENTARZE

  1. Stawiam na ekologię.Tak żyję i odżywiam się. Uważam, że ciągle za mało jest dobrych zdrowych przepisów na posiłki, które możemy sami przygotować. Oczywiście ważna jest też jakość produktów.
    Chętnie posłucham i poczytam co wprowadzić do swojego życia, aby było jeszcze bardziej ekologiczne. Pozdrawiam.

    • Gratulujemy Pani takiego ekologicznego podejścia do życia i chęci dalszej edukacji 🙂 Na naszym blogu jest już wiele wpisów o takiej tematyce i będą się pojawiać kolejne. Zapraszamy do zaglądania do nas regularnie 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img
Polecane artykuły
spot_img
spot_img

Ostatnie artykuły

spot_img