Strona głównaPorady dietetyczneBłonnik i jego właściwości

Błonnik i jego właściwości

Błonnik pokarmowy jest pewnego rodzaju włóknem pokarmowym, najczęściej pochodzenia roślinnego. Pełnie ważną rolę w ludzkim organizmie, a konkretnie w układzie pokarmowym. Dzieli się na błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Te dwa rodzaje błonnika zawsze występują razem, w różnych proporcjach i mają różne funkcje. Błonnik, choć nie posiada wartości odżywczych i nie jest trawiony przez człowieka, pełni bardzo ważną rolę i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Jakie są najważniejsze funkcje błonnika?

  • reguluje pracę jelit, zapobiega zaparciom i pomaga oczyścić przewód pokarmowy z toksyn i zalegających nieczystości,
  • jest pomocny w trakcie odchudzania, daje uczucie sytości,
  • obniża poziom cukru we krwi, co może chronić przed cukrzycą typy II,
  • pomaga przy wydzielaniu większej ilości skoków trawiennych, niezbędnych w procesie trawienia,
  • może być pomocny przy zapobieganiu chorobom układu krążenia dzięki temu, że obniża wchłanianie się cholesterolu,
  • dzięki temu, że pomaga oczyścić jelita z toksyn i złogów, zmniejsza możliwość wystąpienia raka jelit,
  • wpływa na wzmocnienie i kondycję włosów i paznokci, a także wpływa na poprawienie stanu cery.

Zobacz jakie produkty są bogate w błonnik

Spożywanie produktów bogatych w błonnik ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, dlatego warto wiedzieć, jakie pokarmy zawierają go najwięcej. Zalicza się do nich:

  • produkty ze zbóż z pełnego ziarna, czyli razowe chleby, płatki owsiane i żytnie, brązowy ryż, pieczywo pszenne z mąki graham, a także kasze, np. gryczana, jęczmienna,
  • nasiona, pestki i owoce suszone – nasiona słonecznika, suszone śliwki i morele, pestki dyni, orzechy,
  • warzywa (najlepiej surowe), przede wszystkim strączkowe, ale też brokuły, buraki, marchew,
  • owoce jedzone ze skórką – jabłka, gruszki, maliny, truskawki.

Błonnik w diecie dziecka

Bardzo ważne jest to, żeby od wczesnych lat nauczyć dzieci jeść różnorodne produkty, aby dieta była zbilansowana, bogata w cenne minerały, witaminy i właśnie błonnik pokarmowy. Co jednak w przypadku, kiedy nasze dziecko jest niejadkiem? Kiedy woli jeść „słodkie”, nie warzywa, kasze i świeże owoce, ale naleśniki i placuszki z mąki pszennej? Na szczęście na rynku, w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością jest dostępny błonnik dla dzieci w postaci suplementu diety. Najczęściej ma on postać proszku, który łatwo się rozpuszcza i można odpowiednią porcję podać dziecku np. w piciu, bądź wymieszać z jedzeniem. Pozwala to w prosty sposób uzupełnić dietę maluszka w błonnik, już od 12 miesiąca życia. Naturalny błonnik dostępny w postaci suplementu diety pomaga zwłaszcza w walce zaparciami. Dorośli oczywiście także mogą uzupełniać niedobory błonnika, poprzez suplementację.

Czy możliwe jest przedawkowanie błonnika?

Nadmiar błonnika może mieć wpływ na obniżenie wchłaniania się żelaza, cynku czy miedzi. Jeśli nie możemy przyjmować błonnika z pokarmów, na przykład ze względu na alergie pokarmowe lub dietę wątrobową, należy przyjmować błonnik pokarmowy nie przekraczając zalecanej dawki według instrukcji na opakowaniu. Ważne jest również, aby przy diecie bogatej w błonnik przyjmować około 2 litry wody dziennie, ponieważ błonnik absorbuje dużo wody.

Grzegorz Nowak
Jego specjalność to przedstawienie produktów i przepisów z całego świata oraz sposobów na ekologiczne życie. W jego wpisach znajdziesz wskazówki jakie niewielkie zmiany możesz wprowadzić do swojego życia, żeby stało się bardziej ekologiczne. Wyjaśnia sekretne tajniki przepisów i właściwości produktów, które warto wprowadzić do swojej kuchni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img
Powiązane artykuły
spot_img

Polecane artykuły