Strona głównaProdukty i przepisyChaga – grzyb, któremu przypisuje się właściwości prozdrowotne

Chaga – grzyb, któremu przypisuje się właściwości prozdrowotne

Chaga, inaczej czaga, czyr, huba brzozowa lub błyskoporek podkorowy (łac. Inonotus obliquus), to grzyb wykorzystywany w medycynie ludowej przez mieszkańców Syberii, Chin i Japonii od stuleci. Napar z tego dziwnie i dosyć nieapetycznie wyglądającego tworu uznaje się tam za lekarstwo na wszelkiego rodzaju schorzenia. Trzeba przyznać, że chaga nie wygląda apetycznie – to czarna, nieregularna narośl, nazywana również „guzem brzozy”. Rośnie dziko jako pasożyt, głównie właśnie na pniach brzóz, tworząc wieloletnie owocniki, czerpiąc składniki odżywcze z wewnętrznych warstw drzew, na których wyrasta, tym samym prowadząc nierzadko do obumarcia drzewa lub jego części.

Chagę, nazywaną na wschodzie Azji „diamentem z lasu”, „królem roślin” bądź „grzybem nieśmiertelności”, stosuje się go w różnej postaci, głównie dla poprawy odporności i ogólnego wzmocnienia całego organizmu. Choć w Polsce ten rosnący na drzewach grzyb uznany jest oficjalnie za niejadalny, dostępny jest w postaci kapsułek, zmielonego proszku, ekstraktu, a nawet mydła. Sprawdźmy jakie korzyści przyniesie nam korzystanie z dobrodziejstw błyskoporka podkorowego i kiedy warto go stosować.

Występowanie i właściwości chagi

Grzyb ten najczęściej występuje na Syberii i w północnej części Chin. W Polsce występuje raczej rzadko i z tego względu podlega częściowej ochronie gatunkowej. Choć w Polsce uznaje się, że jest niejadalny, w innych częściach świata używa się go w celach kulinarnych. Do przygotowania prozdrowotnego suplementu diety z ekstraktem chagi wykorzystuje się owocniki grzyba, które, zawierają związki aktywne takie jak polisacharydy i triterpeny, które wykazują działanie wpływające na ochronę wątroby i przeciwbakteryjne. Znajduje się w nich również melanina, ergosterol, a przede wszystkim rzadko spotykany enzym dysmutazy ponadtlenkowej, czyli SOD (ang. Superoxide dismutase). Owocniki błyskoporka podkorowego są źródłem witamin, minerałów i cennych składników odżywczych:

  • witamin z grupy B:
  • ryboflawiny (B2),
  • niacyny (B3),
  • kwasu pantotenowego (B5),
  • witaminy D,
  • potasu,
  • selenu,
  • żelaza,
  • cynku,
  • magnezu,
  • wapnia,
  • manganu.

Działanie i zastosowanie chagi

Ekstrakt z chagi stosuje się w celu wzmocnienia ogólnej odporności i poprawy kondycji całego organizmu. Przypisuje się mu działanie:

  • antyoksydacyjne – chaga wykazuje niezwykłą zdolność do przeciwdziałania wolnym rodnikom, co zawdzięcza obecności melaninie (czarny pigment) i enzymowi SOD. Ten niepozorny grzyb, będący pasożytem, pod względem ilości antyoksydantów zajmuje pierwsze miejsce w skali ORAC (ang. Oxygen Radical Absorbance Capacity), która jest miarą działania antyoksydacyjnego pokarmów. Znajdujące się w naszym ciele wolne rodniki mogą powodować zniszczenia w zdrowych komórkach organizmu i ich starzenie się, zwiększając naszą podatność na choroby. Zawarty w chadze SOD – dysmutaza jest antyoksydantem chroniącym przed uszkodzeniami wywoływanymi przez wolne rodniki,
  • zasadotwórcze – poza działaniem antyoksydacyjnym, grzyb chaga wykazuje również działanie zasadowe. Zasadowe środowisko w naszym organizmie w znacznym stopniu uniemożliwia rozwijanie się różnego rodzaju chorób, szczególnie że większość spożywanych przez nas produktów, stanowiących podstawę naszej codziennej diety wykazuje działanie silnie zakwaszające. Należą do nich: kawa, jajka, sery, mięso, produkty z mąki pszennej, słodycze, słodkie napoje gazowane. Zakwaszenie organizmu prowadzi do jego osłabienia i zwiększa ryzyko infekcji,
  • immunostymulujące – dzięki temu, że ekstrakt z chagi podnosi ilość komórek IL-6 i limfocytów typu B, niezbędnych dla naszego systemu immunologicznego, tworzy to efektywne wsparcie podczas zwalczania i ochrony przed patogenami chorobotwórczymi i podnosi ogólną odporność organizmu.

Czy istnieją przeciwwskazania do stosowania ekstraktu z chagi?

Jak do tej pory negatywne działanie towarzyszące spożyciu chagi nie zostało udokumentowane, a za bezpieczeństwem jej stosowanie przemawia bogata historia i wiekowe tradycje jej stosowania w naturalnej medycynie chińskiej czy rosyjskiej. Chagę można stosować jako dodatek do kawy. Przeciwwskazaniem do stosowania błyskoporka podkorowego jest przyjmowanie leków immunosupresyjnych, jak cyklosporyny, gdyż stymuluje on układ odpornościowy i może zneutralizować ich działanie.

Jakie korzyści może przynieść nam suplementacja ekstraktem z chagi?

Podsumowując, regularne stosowanie huby brzozowej w postaci suplementu diety, zgodnie z zaleceniami podanymi przez producenta, przynosi korzyści dla naszego organizmu, takie jak:

  • silne działanie opóźniające procesy starzenia,
  • stymulowanie układu immunologicznego,
  • działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe i ogólne wzmocnienie odporności,
  • pozytywny wpływ na pracę mózgu i usprawnienie pamięci,
  • dobroczynny wpływ na gospodarkę cukrową,
  • podniesienie odporności,
  • działanie zasadotwórcze, wspomagające ochronę wątroby.
Dietetyk Ania
Magister Żywienia Człowieka i Dietetyki Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Posiada doświadczenie w pracy z pacjentami. Pasjonatka zdrowego stylu życia i zrównoważonej diety. Uwielbia gotowanie i eksperymentowanie z nowymi smakami.
spot_imgspot_img

4 KOMENTARZE

  1. Korzystałem z tego grzybka i pomógł mi po 5 ciu operacjach nowotwora złośliwego pęcherza moczowego.Teraz już 6 lat jest czysto .Pzdr i polecam.

    • dziekuje za komentarz, chcialam wlasnie znac opinie konsumenta bo wlasnie zakupilam sobie i mam nadzieje na podobne efekty, pozdrawiam

  2. A ja zamieniłam parzoną kawę na parzoną chagę :). Wygląda i smakuje podobnie. Piję od tygodnia i nie zamierzam przestać. Liczę na super efekty w w ciele.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img
Polecane artykuły
spot_img

Ostatnie artykuły

spot_img