Strona głównaSlow lifeMedytacja – co daje i jak zacząć

Medytacja – co daje i jak zacząć

Czym jest medytacja? Być może wielu z nas może wydawać się, że to jakiś niecodzienny zwyczaj, najprawdopodobniej związany z jakąś egzotyczną filozofią bądź religią, zarezerwowany wyłącznie dla wybranych osób. Natomiast z praktyki medytacji może skorzystać dosłownie każdy, nawet dzieci, niezależnie od wyznawanej religii, i osiągnąć dzięki niej wiele korzyści. Medytacja jest swojego rodzaju treningiem umysłu. Jej celem jest oczyszczenie głowy, wyciszenie się, pozbycie uprzedzeń oraz skupienie się na byciu tu i teraz. Ma ona dobroczynny wpływ na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Co możemy osiągnąć dzięki medytacji?

Medytacja
  • uczucie spokoju i odprężenia,
  • równowagę wewnętrzną,
  • odporność na stres,
  • panowanie nad emocjami i negatywnymi myślami,
  • wyciszenie i spowolnienie tętna,
  • zniwelowanie lęków i niepewności siebie,
  • dobre samopoczucie,
  • naukę odpuszczania,
  • pomoc w uświadomieniu sobie własnych potrzeb,
  • poprawę koncentracji.

Kiedy zacząć?

Najlepiej z samego rana, kiedy jeszcze nie jesteśmy zmęczeni i nie mamy jeszcze na głowie zbyt wielu spraw. Ważne jest, aby wybrać miejsce, w którym nikt nam nie będzie przeszkadzał, ciche i spokojne. Popularne jest medytowanie w siadzie skrzyżnym, bądź pozycji lotosu, jednak nie jest to wymóg. Jeśli tego rodzaju postawa jest dla nas niewygodna, można równie dobrze medytować w fotelu bądź na krześle lub np. specjalnej poduszce do medytacji. Aby ułatwić sobie wyciszenie, warto zamknąć oczy, choć nie jest to wymagane.

Medytacja

Kolejną ważną kwestią jest czas medytacji. Ponieważ może wydawać się, że medytacja powinna trwać długo, co najmniej 20 minut, aby była skuteczna, a to nieprawda. Można zacząć od 2 do 3 minut medytacji, aby już odczuć jej pozytywne działanie. Zazwyczaj wystarczy w ciągu dnia poświęcić około 10-15 minut medytacji, aby móc oczyścić umysł z niepotrzebnych myśli i wyciszyć się. Nic nie stoi tez na przeszkodzie, aby medytować dłużej, jeśli mamy taką potrzebę i sprzyjające ku temu warunki (czas, ciszę i spokój). Wszystko tak naprawdę zależy od nas samych i naszych indywidualnych potrzeb.

Jeśli już mamy wybraną porę dnia i miejsce do medytacji, czas zacząć:

  • siadamy w wybranej, wygodnej dla nas pozycji tak, aby plecy były proste,
  • zamykamy oczy,
  • pierwszej kolejności skupiamy się na oddechu – zwracamy uwagę na każdy wdech i wydech, jak również na każdy detal: jak pracuje przepona, klatka piersiowa unosi się i opada,
  • naturalne jest, że do głowy będą przychodzić różne myśli, zwyczajne, o codziennych obowiązkach, czasem stresujące. Nie należy się jednak na nich skupiać, a pozwolić im swobodnie przepływać przez nasz umysł, podczas gdy my, w dalszym ciągu mamy skupiać się na oddechu,
  • możemy spróbować skoncentrować się na reszcie ciała, poczuć każdą jego część.

Skupienie się na oddechu to najprostsza metoda medytacji. Na początku może być nam trudno nie rozpraszać się, jednak już po kilku dniach możemy odczuć różnicę i medytowanie będzie przychodziło nam zupełnie naturalnie. Najważniejsze to próbować i nie zastanawiać się nad tym, czy na pewno wszystko wykonujemy prawidłowo, ponieważ tak naprawdę, nie ma jednego, ścisłego przepisu na to, jak prawidłowo medytować. Jeśli chcemy medytować i będziemy to robić na swój niepowtarzalny i najlepszy dla nas sposób, szybko zauważymy efekty.

Grzegorz Nowak
Jego specjalność to przedstawienie produktów i przepisów z całego świata oraz sposobów na ekologiczne życie. W jego wpisach znajdziesz wskazówki jakie niewielkie zmiany możesz wprowadzić do swojego życia, żeby stało się bardziej ekologiczne. Wyjaśnia sekretne tajniki przepisów i właściwości produktów, które warto wprowadzić do swojej kuchni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img
Polecane artykuły
spot_img
spot_img

Ostatnie artykuły

spot_img