Strona głównaSlow lifeMedytacja przed snem jako sposób na bezsenność i gonitwę myśli

Medytacja przed snem jako sposób na bezsenność i gonitwę myśli

XXI wiek przyniósł doświadczonemu głodem i wojną gatunkowi ludzkiemu zupełnie nowe wyzwania. Mimo zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka, wyeliminowania wielu zagrażających mu chorób, rozszerzenia spektrum jego możliwości o tysiące najróżniejszych propozycji, wciąż nieodłącznie towarzyszy mu niepokój. Stres i nerwowość wywołać mogą piętrzące się obowiązki, atmosfera w pracy czy problemy osobiste w codziennym życiu. Kłopoty z zaśnięciem i natłok myśli to tylko niektóre z przykrych dolegliwości wynikających z długotrwałego stresu.Jeśli jesteśmy w stanie wykluczyć takie przyczyny bezsenności jak choroba bądź zaburzenia psychiczne,a lekarz nie zaleca przeprowadzenia szerszych badań, warto wprowadzić do swojego życia nieco filozofii slow life. Kiedy trzeba wziąć pod lupę swoje myśli, z pomocą przychodzą sprawdzone techniki relaksacji. Jedną z nich jest medytacja, a dokładniej rzecz ujmując – joga nidra, czyli medytacja prowadzona przed snem.

Jak zacząć medytować?

Swoją przygodę z medytacją możesz rozpocząć od przejrzenia specjalistycznej literatury i zgłębiania teorii tego, czym właściwie ona jest, jakie istnieją jej rodzaje, skąd pochodzi i dokąd ma cię zaprowadzić. Możesz też zacząć od praktyki, dzięki której sprawdzisz, jak medytacja na ciebie wpływa i czy w ogóle odczuwasz jakieś zmiany. Medytacje prowadzone dostępne są w sieci w wielu różnych wariantach, nagrane przez kobiety bądź mężczyzn, z wideo lub w wersji audio. Na swoją pierwszą medytację prowadzoną możesz też wybrać się do najbliższej szkoły mindfulness i jogi. Jednak to, co najważniejsze, to dać sobie szansę i spróbować. Jeśli czujesz, że chcesz rozpocząć praktykowanie technik uważności, pamiętaj, że nie ma na to idealnego momentu ani perfekcyjnych ku temu warunków. Zawsze coś będzie stawać ci na drodze – silne emocje, odgłosy za oknem albo niewygodny materac. Nie przejmuj się, podejmij próbę.

­Medytacja wieczorna, czyli czym jest joga nidra

Joga nidra polega na pasywnej obserwacji samego siebie. Pomaga zregenerować zmęczone ciało i umysł, pozwala się zrelaksować i zniwelować napięcie mięśni. Przynosi spokój, koncentrację i większą świadomość ciała. Podczas tej praktyki, po ułożeniu się w wygodnej pozycji leżącej (savasana), podążając za głosem prowadzącego bądź prowadzącej, praktykujący najpierw stara się rozluźnić i podąża uwagą w różne punkty swojego ciała. Warto pamiętać o przykryciu, z racji tego, że ciało prędzej czy później wychładza się. Możesz też od razu wskoczyć pod kołdrę i ułożyć głowę na poduszce – czasem sen przychodzi niespodziewanie, w trakcie medytacji. Każda sesja jogi nidry może przebiegać zupełnie inaczej w zależności od osoby prowadzącej. Każde takie doświadczenie jest więc unikatowe i niepowtarzalne, a medytacja przed snem, wprowadzona do codzienności, skutecznie niweluje kłopoty z zasypianiem i ogólnie pojęty stres.

Agata Trykacz
Studentka związana głównie z Uniwersytetem Wrocławskim. Aspirująca poliglotka i miłośniczka roślinnego jedzenia. Autorka tekstów z kategorii „różne”, pisząca tylko o tym, co jej w danym momencie bliskie. Stara się ratować planetę i edukować w tym zakresie innych. Chce zwiedzić cały świat, a na starość przygarnąć gołębia i osiąść na portugalskiej prowincji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img
Powiązane artykuły
spot_img

Polecane artykuły