Strona głównaPorady dietetyczneWege święta – jak je przygotować?

Wege święta – jak je przygotować?

Niedawno pisaliśmy na naszym blogu o tym, jak przygotować świąteczne potrawy w wersji fit, czyli takiej, która nie będzie wzbudzała w nas wyrzutów sumienia oraz troski o odpowiednią sylwetkę i prawidłową masę ciała. Dziś natomiast skupimy się na tym, co z pewnością przyda się wszystkim wegetarianom i weganom – na świętach bezmięsnych!

Tradycja nie musi nas ani zdominować, ani ograniczać. Jeżeli nie spożywamy mięsa i na co dzień preferujemy dietę roślinną, możemy wspomnianą tradycję zmodyfikować tak, aby w święta cieszyć się smacznymi posiłkami i bogactwem różnorodnych potraw na wigilijnym stole. Wystarczy tylko poszukać inspirujących pomysłów, a także wykazać się odrobiną kreatywności i silnej woli. Jeśli jednak w ostatnim tygodniu jesteście zbyt zajęci obowiązkami – spieszymy z pomocą i podpowiadamy, na jakie przysmaki zdecydowanie warto zwrócić uwagę!

Barszcz

Barszcz ugotowany na bulionie warzywnym będzie świetnym rozwiązaniem, które doskonale wpisze się w świąteczną tradycję, zadowalając dosłownie wszystkich – w tym przede wszystkim jaroszy. Warto jednak urozmaicić jego smak podsmażoną wcześniej na patelni cebulą. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest dodanie jakiegoś kwaśnego akcentu, na przykład jabłka. Dzięki temu, barszcz będzie wyraźny, aromatyczny i niebanalny. Podawać możemy go z uszkami lub ugotowaną fasolą, lecz świetnie sprawdzi się także jako rozgrzewający napój.

Hummus

Hummus to klasyka wegetariańskiej i wegańskiej kuchni, dlatego zdecydowanie nie może zabraknąć go wśród bożonarodzeniowych potraw. Zwłaszcza, że można spożywać go nie tylko jako świetny i nietypowy dodatek do potraw obiadowych, ale też jako pyszne śniadanie i sycącą kolację. Kolejną korzyścią, która przemawia za uwzględnieniem hummusu w świątecznym jadłospisie jest fakt, że można przyprawiać go na wiele sposobów, uzyskując najróżniejsze, czasem skrajne smaki. I tak oto, dla przykładu, hummus może być wzbogacony o czosnek, suszone pomidory, pieczoną paprykę, czy też marchewkę. Możemy więc eksperymentować i wybrać ten wariant, który w pełni zadowoli nasze kubki smakowe.

Sałatki

Świąteczna sałatka nie musi być kaloryczna, tłusta i… majonezowa lub rybna. Zamiast tuńczyka i sporej ilości majonezu, możemy wybrać wersję fit oraz bardziej roślinną – wystarczy tylko uwzględnić ulubione warzywa i owoce oraz przygotować sos na bazie oleju roślinnego, a także preferowanych przez nas przypraw. To wcale nie musi być nudne, a z pewnością będzie bardziej lekkostrawne, niż klasyczna sałatka z ziemniakami, jajkiem lub tuńczykiem. Zadbajmy o różnorodność i piękne kolory na naszym talerzu!

Co jeszcze? Zamiast koletów – placuszki. Opcji do wyboru mamy wręcz nieskończenie wiele – dyniowe, kalafiorowe, buraczane, marchewkowe i wiele, wiele więcej. Nie zapominajmy również o zupach i aromatycznych kremach, a także o suszonych owocach, na bazie których możemy zrobić nie tylko kompot, ale też różnego rodzaju słodkości. Świąteczne posiłki nie muszą być banalne i tuczące, nie muszą być też mięsne, jajeczne i rybne – wystarczy, że uwolnimy się od schematów i stereotypów, aby odkryć, że kuchnia roślinna ma sporo do zaoferowania również w tym temacie!

Zobacz też wpis: Święta, które nie tuczą – co jeść w trakcie świąt?

Mgr Malgorzata Zawieja Dietetyk Kliniczny
Dietetyczka kliniczna. Od wczesnych lat fascynował ją wpływ jedzenia na nasze zdrowie i samopoczucie, i jak często wybieramy produkty w sposób losowy i nieświadomy. Ciekawość zaprowadziła ją na studia dietetyczne we Wrocławiu, które ukończyła z tytułem magistra w 2018 roku.
spot_imgspot_img

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img
Polecane artykuły
spot_img
spot_img

Ostatnie artykuły

spot_img