Strona głównaPorady dietetyczneDziennik diety - w czym może pomóc?

Dziennik diety – w czym może pomóc?

Łatwo jest podjąć decyzję o odchudzaniu, ale wytrwać w postanowieniu i konsekwentnie realizować ustalony plan jest już trochę trudniej. Nic dziwnego – pokusy czają się na każdym kroku, a zrezygnowanie z ulubionych rytuałów i wyzbycie się przez lata utrwalanych nawyków wcale nie jest proste. Szybko można zapomnieć o założonych celach i wrócić do dawnych przyzwyczajeń. Jak zatem pracować nad konsekwencją i motywacją? Pomocny może okazać się dziennik diety.

Jak sama nazwa wskazuje, dziennik diety służy systematycznemu i dokładnemu gromadzeniu informacji na temat spożywanych posiłków. Możemy prowadzić go w formie tradycyjnego notesu, w którym skrupulatnie odnotowywać będziemy wszystkie spożywane produkty, może być to również aplikacja na smartfonie lub tablecie, posiadająca o wiele więcej zaawansowanych opcji. Najważniejsze jest jednak to, abyśmy regularnie sporządzali notatki, odzwierciedlające przebieg naszej diety, uwzględniając nie tylko postępy, ale też małe „grzeszki” i odstępstwa. Tylko taki zapis będzie wartościowy i pomocny. Co dzięki takiemu dziennikowi można osiągnąć? Naprawdę sporo!

Kontrolujesz to, co jesz

Systematyczne i dokładne sporządzanie notatek na temat tego, jak i czym się odżywiamy, pomaga kontrolować naszą dietę, a w rezultacie – nas samych. Widząc, co i w jakich odstępach czasu jemy, łatwiej będzie nam zauważać pewne błędy, wprowadzać zmiany i modyfikacje. W konsekwencji będziemy mieli aktualne informacje na temat naszych postępów, zauważając pewne nieodciągnięcia i… oszustwa.

Na przykład: zauważając, że często dajemy się skusić naszym słabościom, łatwiej będzie nad nimi zapanować. Dzięki temu będziemy popełniać coraz mniej błędów, zaczniemy też widzieć więcej drobiazgów, które podlegają zmianie. Prawda, że jest to skuteczny sposób na zwiększenie motywacji i wyrobienie sobie umiejętności krytycznej oceny?

Śledzisz postępy

Dziennik, który jest aktualizowany na bieżąco i uzupełniany o wszystkie szczegóły, pomaga śledzić postępy w diecie lub znaleźć przyczynę ich braku. Widząc, co robimy źle lub w jakich momentach nasza silna wolna okazuje się wcale nie być aż tak silną, łatwiej będzie nam wprowadzić zmiany i wyeliminować patenty, które nie przynoszą oczekiwanych skutków, albo działają wręcz odwrotnie, niż zakładaliśmy. Rezultatem będzie zwiększenie świadomości na temat nas samych, lepsze poznanie siebie i swoich słabych punktów, a także – znów – większa motywacja. W końcu to pewne, że zareagujemy zarówno na brak efektów, jak i na doskonałe wyniki – każdy chce być coraz lepszy.

Zwiększasz swoją świadomość

O wielu sprawach w ogóle nie myślimy lub nie zwracamy na nie uwagi, dopóki nie poddamy ich szczegółowej analizie i interpretacji. Tak samo jest z jedzeniem. Mając pod ręką zapis naszej diety, możemy sprawdzić, które produkty są dla nas dobre, jak na nas wpływają, co powinniśmy spożywać częściej, z czego trzeba zrezygnować, a co ograniczyć. Dziennik pozwala więc ocenić skuteczność naszej diety i poszczególne jej elementy. To natomiast sprawi, że będziemy mogli reagować na bieżąco i ulepszać ją wtedy, gdy pojawi się taka konieczność. Nam natomiast będzie towarzyszyć uczucie satysfakcji, bowiem mamy pewność, że trzymamy rękę na pulsie i zmierzamy w dobrym kierunku.

Nie pozostaje nic innego, jak kupić notes lub zainstalować aplikację! Dziennik diety to naprawdę skuteczny sposób ćwiczenia nie tylko silnej woli, ale również spostrzegawczości, dokładności i zdrowej samodyscypliny.

Mgr Malgorzata Zawieja Dietetyk Kliniczny
Dietetyczka kliniczna. Od wczesnych lat fascynował ją wpływ jedzenia na nasze zdrowie i samopoczucie, i jak często wybieramy produkty w sposób losowy i nieświadomy. Ciekawość zaprowadziła ją na studia dietetyczne we Wrocławiu, które ukończyła z tytułem magistra w 2018 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img
Polecane artykuły
spot_img
spot_img

Ostatnie artykuły

spot_img