Strona głównaPorady dietetyczneZnane od kilku tysięcy lat – zobacz co oferują jagody goji

Znane od kilku tysięcy lat – zobacz co oferują jagody goji

Jagody goji lub nasiona goji, czyli kolcowój pospolity, są uprawiane i wykorzystywane na co dzień i w tradycyjnej medycynie w Azji już od kilku tysięcy lat. Cenie się je na ich prozdrowotne właściwości i uznaje za superżywność, czyli taki produkt spożywczy, który ma bardzo wysoką zawartość składników spożywczych i dobroczynny wpływ na organizm człowieka. Głównym jej producentem są Chiny. W Europie zaczęliśmy doceniać ją dopiero na początku XXI wieku.

Właściwości, jak działa goji

Jagody goji zawierają wiele cennych dla zdrowia witamin, pierwiastków, przeciwutleniaczy i aminokwasów, takich jak:

  • witaminy A, witaminy z grupy B (B1, B2, B6), C (aż około 50 razy więcej niż np. cytryna),
  • żelazo, cynk, wapń, miedź i selen,
  • likopen, karotenoidy, luteina, polisacharydy oraz błonnik.

Dzięki tak znacznej ilości prozdrowotnych składników, jagody goji:

  • wspomagają ochronę oczu i spowalniają proces starzenia się narządu wzroku dzięki wysokiej zawartości luteiny i przeciwutleniaczy, a także beta-karotenu, którego jagody goji mają najwięcej spośród roślin jadalnych,
  • pomagają obniżyć poziom cukru we krwi oraz poziom złego cholesterolu (czyli LDL), przy jednoczesnym podwyższeni poziomu dobrego cholesterolu (tzw. HDL),
  • wspomagają układ immunologiczny dzięki wysokiej zawartości witamin A i C, a także tzw. kompleks polisacharydowy LBP, który stymuluje układ odpornościowy do prawidłowego funkcjonowania i zwalczania wirusów,
  • wpływają na poprawę jakości snu i koncentracji.

Jagody goji przeciwwskazania i ewentualne skutki uboczne

Ponieważ jagody goji mogą wzmagać działanie niektórych leków, lub wchodzić z nimi w interakcji, pewne osoby powinny ich unikać. Chodzi przede wszystkim o leki na cukrzycę, obniżające ciśnienie krwi oraz leki, które mają działanie przeciwzakrzepowe. Kobiety karmiące i w ciąży również powinny och unikać, ponieważ nie ma wystarczająco dużo badań, które potwierdzają bezpieczeństwo ich spożywania w tym czasie. Natomiast zdrowe osoby mogą zjeść dziennie do 12 gramów tych jagód. Jagody goji, jeśli są kupione w sprawdzonym sklepie i pochodzą z certyfikowanych upraw ekologicznych nie powodują niepożądanych skutków ubocznych i można je bezpiecznie spożywać. Zdarza się jednak, że kupione z niepewnego źródła, np., na bazarze, mogą okazać się odmianami niejadalnymi i mogą wywołać zaburzenia pokarmowe lub mięśniowe.

Jak użyć jagód goji na co dzień

Jagody goji są lekko kwaskowe i cierpkie. Można dodawać je do jogurtu, serków twarogowych, można dodać je do płatków owsianych lub musli. Doskonale komponują się z kozim serem i w różnego rodzaju sałatkach.

Grzegorz Nowak
Jego specjalność to przedstawienie produktów i przepisów z całego świata oraz sposobów na ekologiczne życie. W jego wpisach znajdziesz wskazówki jakie niewielkie zmiany możesz wprowadzić do swojego życia, żeby stało się bardziej ekologiczne. Wyjaśnia sekretne tajniki przepisów i właściwości produktów, które warto wprowadzić do swojej kuchni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img
Powiązane artykuły
spot_img

Polecane artykuły