Strona głównaProdukty i przepisyJak parzyć zieloną kawę mieloną?

Jak parzyć zieloną kawę mieloną?

Zielona kawa to nasiona, które nie zostały poddane procesowi palenia. Z jednej strony nie mają przez to co prawda tak intensywnego aromatu, jak kawa palona, ale – dzięki niepoddawaniu obróbce termicznej zielone ziarenka mogą zachować pełnię dobroczynnych dla organizmu człowieka właściwości.

Zielona kawa mielona jest często promowana jako produkt z rodziny superfoods, przede wszystkim jako produkt który ma wpłynąć na spadek masy ciała. Taki opis działania jest niestety nieco przesadzony, ale prawdą jest, że zielona kawa pobudza przemianę materii, a także dostarcza do organizmu wiele cennych substancji, w tym – sporą porcję antyoksydantów.

Oto w jaki sposób powinna być parzona mielona zielona kawa oraz jakie korzyści dla organizmu może przynieść regularne jej picie.

Zielona kawa mielona i jej właściwości w praktyce

Zielona kawa mielona różni się od klasycznej, palonej przede wszystkim smakiem. Jest zdecydowanie bardziej delikatna i lekko kwaskowa, chociaż na smak przygotowanego naparu mogą wpłynąć takie czynniki, jak długość parzenia czy dodatki.

Głównym walorem świeżej, niepalonej kawy, jest wysoka zawartość kwasu chlorogenowego, który stanowi naturalny antyoksydant, który niweluje skutki oddziaływania na komórki wolnych rodników. Dzięki niemu uznaje się, że zdrowa kawa zielona mielona właściwości przeciwutleniające może może mieć nawet kilkukrotnie wyższe niż zielona herbata czy pieprz cayenne (również znany z ochrony komórek przed stresem oksydacyjnym). Właściwością kwasu chlorogenowego jest także ograniczanie przyswajania cukru podczas trawienia, a także przyczynia się do zmniejszania poziomu glukozy we krwi. Poza tym substancja działa także bakteriobójczo, wspierając działanie układu odpornościowego.

  • Warto także dodać, że działanie kwasu chlorogenowego jest wzmocnione w połączeniu z kofeiną – która, rzecz jasna, jest obecna również w zielonych ziarnach kawy (pobudza ona podobnie mocno, co palona kawa).

Z tego powodu mielona zielona kawa będzie dobrym wyborem, jako napój do popijania przy, lub nawet przed śniadaniem. Kawa stopniowo wpływa na pobudzenie i przyspieszenie przemiany materii, co jest istotne szczególnie dla osób, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów.

Jak parzyć zieloną kawę

Przebieg parzenia zielonych ziaren nie jest skomplikowany, warto jednak wcześniej zaopatrzyć się w zaparzacz z tłoczkiem, filtr lub aeropress dla łatwego oddzielenia fusów.

  • Bazowa proporcja to 2-3 łyżeczki na filiżankę (150-200 ml wody). Ziarna zalewa się lekko przestudzonym wrzątkiem, aby kawa nie straciła swoich właściwości. Parzenie trwa około 3 minut, a po tym czasie należy oddzielić fusy od naparu.

Nabierając wprawy, proporcje można dowolnie modyfikować, a także wedle preferencji wydłużać czas parzenia. Zaleca się aby w ciągu dnia nie pić więcej niż 3 filiżanki kawy.

  • Ziarna zielonej kawy są bardzo twarde, dlatego też mogłyby uszkodzić domowy młynek. Sposobem na ich przygotowanie, jest rozdrobnienie potrzebnej ilości w moździerzu, tuż przed parzeniem. Wygodniejszą opcją jest mielona kawa zielona.

Jak rozpoznać jakość kawy w ziarnach?

Jakość kawy rozpoznaje się po sposobie jej palenia. Spalone ziarna mogą sugerować, że producent stara się ukryć mankamenty kiepskiej jakości surowca. Zielona kawa pozornie dostarczana jest w ręce użytkownika w niezmienionej formie – to jednak nie zawsze gwarantuje jej wysokiej jakości. Po jaką kawę sięgać?

Kawa zielona mielona lub w ziarnach, powinna posiadać odpowiednie oznaczenia, które będą informować o odmianie kawowca, kraju i regionie produkcji oraz certyfikacji. Im więcej informacji na temat danego produktu i jego pochodzenia, tym lepiej – warto zatem dokładnie analizować etykiety.

Mgr Malgorzata Zawieja Dietetyk Kliniczny
Dietetyczka kliniczna. Od wczesnych lat fascynował ją wpływ jedzenia na nasze zdrowie i samopoczucie, i jak często wybieramy produkty w sposób losowy i nieświadomy. Ciekawość zaprowadziła ją na studia dietetyczne we Wrocławiu, które ukończyła z tytułem magistra w 2018 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img
Polecane artykuły
spot_img
spot_img

Ostatnie artykuły

spot_img