Strona głównaSlow lifeNaturalne sposoby na ukojenie nerwów

Naturalne sposoby na ukojenie nerwów

Stres jest naturalnym procesem fizjologicznym – kiedy występuje w naszym organizmie dochodzi do różnych reakcji, jak między innymi przyspieszony puls, czy wzrost ciśnienia tętniczego. Nasze mięśnie napinają się, a oddech przyspiesza. Rośnie poziom adrenaliny, noradrenaliny i kortyzolu. Wszystko to po to, aby zmotywować nas do działania, wyostrzyć zmysły i spowodować jak największą wydolność fizyczną w sytuacjach takich jak np. napad, pożar bądź inna katastrofa. Niestety w obecnych czasach wielu z nas żyje w ciągłym biegu i na co dzień musi borykać się z nieustającym zmęczeniem, nadmiarem obowiązków i presją zawodową. Powoduje to nieustające napięcie organizmu i przewlekły, długotrwały stres.

W przypadku jednorazowej, krótkiej stresującej sytuacji następuje rozładowanie emocji i wszystko wraca do normy. Jeśli jednak jesteśmy notorycznie zestresowani i zdarza się, że już od razu po przebudzeniu odczuwamy niepokój, to wówczas takie stany lękowe są w stanie zniszczyć nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Często odczuwamy wtedy niechęć, złość, niską samoocenę i trudno nam się zmobilizować do jakiegokolwiek działania. W rezultacie mogą pojawić się dolegliwości takie jak przewlekłe zmęczenie, a drugiej strony kłopoty ze snem, bóle głowy, mięśni, obniżona odporność, a także kłopoty z układem pokarmowym. Jak więc radzić sobie ze stresem na co dzień, aby zachować zdrowie?

Dieta

Stres podwyższa poziom cukru we krwi, a niestety wielu z nas stres zajada słodyczami. To co jemy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Dieta, która wzmocni cały organizm pomoże nam również złagodzić fizjologiczne objawy stresu. Powinniśmy więc unikać cukru, a jeść produkty bogate przede wszystkim w magnez – jeśli się stresujemy, poziom magnezu mocno spada, a osoby znerwicowane cierpią na poważne niedobory tego pierwiastka. Witaminy z grupy B – pomagają wzmocnić układ nerwowy, a także witaminę C, cynk, potas i kwasy omega-3. Ważne jest też, aby unikać używek takich jak kawa w nadmiarze, papierosy, alkohol. Kawę warto zastąpić herbatkami ziołowymi, których wpływ na ukojenie nerwów jest nieoceniony.

Jak pozbyć się stresu?

Herbaty ziołowe

Skuteczne i naturalne sposoby na ukojenie nerwów doskonale znały już nasze babcie. Ziołowe herbaty mogą to zdrowy i bezpieczny sposób na pokonanie stresu. Jakie zioła warto mieć w domowej apteczce?

  • Rumianek – napar z rumianku sprawdza się świetnie w stanach silnego napięcia, niepokoju czy bezsenności. Zawarte w rumianku związku łączą się w mózgu z takimi samymi receptorami jak w przypadku zażycia valium. A przy tym rumianek jest całkowicie bezpieczny i nie uzależnia. Najlepsze efekty odczuwalne są przy regularnym, długotrwałym piciu rumianku.
  • Melisa – melisa również działa uspokajająco i kojąco na układ nerwowy, a przy tym wspomaga proces trawienia, a także poprawia pamięć i koncentrację.
  • Waleriana – to bardzo popularny lek na nerwicę. Inaczej koziołek lekarski nie tylko uspakaja, ale również wycisza organizm i ułatwia zasypianie. Waleriana ma specyficzny zapach, dlatego jeśli nam od nie odpowiada, możemy przyjmować ją w postaci tabletek.

To tylko niektóre z roślin wykazujących działanie uspokajające, podobne działanie mają też np. werbena, mięta, lipa, arcydzięgiel. Natomiast wdychanie olejków eterycznych z lawendy lub szyszek chmielu również pomagają nam się odprężyć i uspokoić.

Jak pozbyć się stresu?

Ruch i hobby

Ruch fizyczny po pierwsze sprawia, że w naszym organizm zaczyna wytwarzać endorfiny, potocznie nazywane hormonami szczęścia, które wywołują dobre samopoczucie i są w stanie zniwelować uczucie bólu. Aktywność dodaje nam energii i sprawia, że wieczorem łatwiej nam zasnąć. Ruch pozwala również odwrócić uwagę od natrętnych, niepokojących myśli,szczególnie dobrze jest ćwiczyć na świeżym powietrzu, wśród kojącej umysł zieleni. Warto też jest mieć swoje indywidualne zainteresowania, hobby, które sprawia nam przyjemność i pozwoli zająć myśli czym innym niż zamartwianie się.

Spotkania z przyjaciółmi

Nic tak nie poprawia nastroju jak możliwość „wygadania się”. Między innymi na tym oparte są wizyty u psychologa. Spotkanie w gronie najbliższych pomoże nam wyładować stres i napięcie, poprzez opowiedzenie drugiej osobie o swoich niepokojach. Wyładujemy w ten sposób nagromadzone napięcie.

Wyciszenie i medytacja w trybie offline

Warto w ciągu dnia znaleźć czas na odcięcie się od komputerów, laptopów, tabletów i telefonów. Zamiast tego warto w ciszy i spokoju oddać się refleksji i rozmyślaniom. Można ten czas połączyć np., z relaksującą kąpielą, bądź spacerem wśród zieleni. Pozwoli nam to zregenerować siły lepiej niż bezsensowne i często bezmyślne spędzanie czasu na Facebooku, bądź przed telewizorem.

Stres ma negatywny wpływ na cały nasz organizm, jednak jak się okazuje metod na radzenie sobie z nim jest całkiem sporo. Warto zastosować chociaż część z nich, aby choć na chwilę móc zapanować nad negatywnymi myślami, wyciszyć się i nabrać energii i dystansu.

Grzegorz Nowak
Jego specjalność to przedstawienie produktów i przepisów z całego świata oraz sposobów na ekologiczne życie. W jego wpisach znajdziesz wskazówki jakie niewielkie zmiany możesz wprowadzić do swojego życia, żeby stało się bardziej ekologiczne. Wyjaśnia sekretne tajniki przepisów i właściwości produktów, które warto wprowadzić do swojej kuchni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img
Polecane artykuły
spot_img
spot_img

Ostatnie artykuły

spot_img